Vælg en side

To af TH. LANGS studievejledere Stine og Carsten besøger i denne tid flere folkeskoler for at fortælle om HF-uddannelsen anno 2018. Målgruppen er skolernes udskolingslærere, og målet at klæde dem bedre på til at vejlede eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse.

TH. LANGS HF & VUC har således henvendt sig til alle folkeskoler og grundskoler i Silkeborg og tilbudt dem et besøg. ”Målet er ikke at gå UU i bedene ved at hverve elever,” fortæller uddannelseschef Niels Holm Greibe fra TH. LANGS. ”Vi er ude for at informere lærerne, så de har opdaterede informationer om HF-uddannelsen. Uddannelsen har ændret sig markant de seneste år, og vi vil gerne yde de enkelte folkeskoler her i vores område den service at fortælle deres lærere om, hvad HF-uddannelsen er i dag. Mange elever i folkeskolen tager netop en snak med deres daglige lærere om de fremtidige muligheder, og her er det vigtigt, at de også har opdaterede informationer om mulighederne med HF.”

HF i dag
Eleverne kan starte på HF direkte efter 9. klasse, og uddannelsen tager kun to år. HF udmærker sig ved at have en intim skolestruktur med fokus på stærke relationer eleverne imellem men også mellem elever og lærere. Fraværet af standpunktskarakterer giver desuden HF-eleverne optimale betingelser for at bidrage til undervisningen i et mere frit og undersøgende miljø, hvor den enkelte elev ikke presses af præstationskrav. HF er det rigtige valg for dem, som ønsker at gå videre på de kortere eller mellemlange uddannelser. Hertil kommer, at man også kan komme videre på de længere videregående uddannelser med en HF.

Hvem trives på HF
Stine og Carsten holder et helt kort oplæg på under 10 minutter, og derefter har lærerne gode muligheder for at stille spørgsmål. ”Lærerne er meget interesserede i at vide, hvilke elever det er, som trives specielt godt hos os,” fortæller Stine. ”Der er jo elever på HF, som har personlige eller faglige udfordringer med i bagagen, men vores oplæg tager afsæt i, at de elever kan gennemføre en HF-uddannelse, såfremt de er motiverede og vil være aktive i deres eget uddannelsesforløb.”

Positiv modtagelse
Stine og Carsten har indtil videre været på tre skoler, og der er flere planlagte besøg i kalenderen. ”Vi har fået en rigtig god modtagelse og en god dialog med lærerne,” siger Carsten. ”Vi ønsker at hjælpe udskolingslærerne med at få overblikket og sammen sikre en tryg overgang for de unge.”

Share This