Vælg en side

Læs debatindlæg af rektor Nanna Skulvad, TH. LANGS HF & VUC

Så fik vi syn for sagen med regeringens udspil om en omfattende reform af de forberedende uddannelser. Der er rigtig mange gode takter i udspillet, specielt når vi ser på de helt unge. Men jeg har fortsat en stor bekymring for den lidt ældre del af målgruppen, som både kan og vil tage en uddannelse.

De har ikke brug for et forberedende og afklarende grundforløb. De har brug for en målrettet undervisning på 9. eller 10. klasses niveau – måske kombineret med ordblindeundervisning – fordi de allerede nu ved, de vil videre med HF eller på en erhvervsskole. De motiveres og trives i et voksent miljø, som tager udgangspunkt i, at de måske ikke er gået den lige vej gennem livet. De har måske børn, som der også skal være plads til i dagligdagen eller en diagnose, som giver specielle udfordringer. Det er netop det, vi kan tilbyde at tage udgangspunkt i på TH. LANGS HF & VUC. Vi har f.eks. Marianne som efter mange års hårdt rengøringsarbejde har brug for at blive omskolet. Hun har et stort ønske om at blive pædagogisk assistent, hvilket giver hende udfordringer som ordblind. Vejen hertil går via TH. LANGS HF & VUC’s ordblindeundervisning og en opgradering i dansk og matematik.

Marianne og mange andre kan godt finde vej til TH. LANGS HF &VUC. Her i Silkebog har vi et glimrende og velfungerende samarbejde i Garantiskolen, som netop tager hånd om, at vi her i byen skal kunne give alle unge, der vil, en uddannelsesplads. Vi forsøger altid at finde løsninger og muligheder for kursister, som har ekstra behov for støtte og vejledning.

Når alt dette er sagt, er jeg også enig i, at der er unge i dag, som vi ikke tager godt nok hånd om, og som netop har brug for den hjælp, som kommer med regeringens nye udspil.

Min frygt er blot, at vi kommer til at starte helt fra bunden, og ikke tager alle de gode erfaringer med, som vi har både på TH. LANGS HF & VUC og i vores samarbejde i Garantiskolen. Her kunne tages et glimrende afsæt til én af de 25 nye moderinstitutioner, som skal oprettes på landsplan til den nye Forbedrende Grunduddannelse. Det ville give alletiders muligheder for at bygge videre på det eksisterende samarbejde, som fungerer så godt her i Silkeborg. Samtidigt kunne der inddrages nye aspekter fra regeringens udspil.

Det er hermed min opfordring, at regeringen lytter lidt mere til os, som netop har erfaringer med målgruppen, inden de endelige beslutninger tages. Måske man også skulle gå ud og tale lidt med dem, de kursister det hele drejer som om.

Share This