Teater september 2013

Teater anmeldelse – Den Gerrige.
Den 17. september 2013 tog TH. LANGS HF & VUC’s dramahold til Århus Teater for at se stykket ”Den gerrige”.
Stykket er oprindeligt skrevet af Moliére for omkring 300 år siden. Dette moderniserede Moliére stykke handler om en mand ved navn Harpagon, som er besat af penge. Han er meget nærig og ønsker ikke at bruge penge på andet end det højst nødvendige, og det knapt nok. Han bliver mere og mere paranoid gennem hele stykket og mistror alle for at ville stjæle hans mest værdifulde skat; hans pengekiste.
Hans datter er forelsket i hushovsmesteren Valaire, som er hemmelig rigmandssøn. Harpagons søn er forelsket i den fattige Mariann og senere hen viser det sig så, at Harpagon selv ønsker at ægte Mariann. De to unge par kæmper derfor under hele historien for at få hinanden og få del i Harpagons penge.


Foto: Rasmus Baaner.


Foto: Rasmus Baaner.

Stykkets scenografi var udstyret med en lille å yderst på scenen og en gangbro herover, der medvirkerde til, at skuespillerne og handlingen kom endnu tættere på publikummet. Derudover var der gjort brug af en drejescene som gav en god virkning da vi ser Harpagon siddende på gulvet i ren fortvivlelse over at have mistet alle sine penge.
Lyset holdt sig til den naturlige-teater genre og det var derfor ikke noget, der fjernede fokus fra stykkets historie. Den naturlige belysning blev kun afbrudt af en meget skarpt, klinisk belysning i enkelte scener, hvilket var med til at understrege hvor tomt og koldt Harpagons liv er.
Der var flere overraskelsesmomenter under forestillingen, et af dem var musikken. Baggrundsmusikken var klassisk barok musik, der gav en stemning af stykkets oprindelige opførelse. Den klassiske musik blev afbrudt af enkelte numre af det moderne band Daft Punk, hvilket understregede at stykket i den grad var en ganske morsom og moderne genopførsel Moliéres ”Den Gerrige”.


Foto: Rasmus Baaner.


Foto: Rasmus Baaner.

Det moderne twist blev også vist i kostumerne. De havde bevaret de hvidpudrede ansigter fra barokken og sammensat det med taggy tweetjakker og sneakers. Der var intet farvestrålende over kostumerne, hvilket skulle understrege, at selvom familien var velhavende, blev der altså ikke ødslet med pengene på hverken røde eller andre dyre farver.
Man var ikke i tvivl om hovedtemaerne, da tæppet gik, nemlig nærighed og kærlighed. Men da jeg gik fra teatret og tænkte videre over stykket, gik der flere temaer igennem mit hoved. Jeg tænkte bl.a. på angst, selviscenesættelse, og hvor farligt det er at eje noget.
Der blev gjort meget ud af at bryde ”den fjerde væg” og på den måde nå ud til publikum. De gjorde meget brug af gangbroen, der førte ud blandt publikummet og i en scene gik Harpagon så langt som at kravle op på balkonen og gå blandt publikum. Denne Verfremdungseffekt blev også brugt i form af at skuespillerne, der talte direkte til publikum.


Foto: Rasmus Baaner.


Foto: Rasmus Baaner.

Personligt synes jeg, at det var en virkelig god forestilling, fordi der var så mange overraskelser både i form af levende ænder, musik og ekstremt sjove scener. De havde gjort brug af nogle fantastiske skuespillere, der virkelig brændte igennem og gav publikum en god oplevelse. Man kunne fornemme, at der var blevet lagt mange kræfter i at gøre det her stykke både sjovt og give publikum noget at tænke over. På trods af at det var en genopførsel af Moliéres stykke, har de formået at holde fast i hovedbudskabet: Pas på, at de materielle ting ikke tager magten fra dig!

Nicoline Søndergaard Christensen, 2K

Fotos er venligst stillet til rådighed af Aarhus Teater.
Fotograf: Rasmus Baaner.


Foto: Rasmus Baaner.


Foto: Rasmus Baaner.


Forrige side: Kanofart august 2013
Næste side: Drama december 2013