Musikekskursion september 2016

Musikekskursion for alle musikklasser til Aarhus Symfoniorkesters åbne generalprøve på Torsdagskoncerten den 8. september 2016.

En musikelevs indtryk:


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.

Kort om Aarhus Symfoniorkester
Aarhus Symfoniorkester har over 80 års erfaring og er et landsdelsorkester med et omfattende aktivitetsniveau. Foruden koncerter, indspiller Aarhus Symfoniorkester CD’er, tager på turne og samarbejder med en lang række institutioner. Orkestret har hjemme i Musikhuset Aarhus, hvor Symfonisk Sal danner rammen om såvel prøver som koncerter. Aarhus Symfoniorkester har en bemanding på 69 fastansatte musikere. Marc Soustrot er den 9. chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester. Marc Soustrot er en af vor tids mest efterspurgte og anerkendte dirigenter, og han står regelmæssigt i spidsen for førende symfoniorkestre i Europa, ligesom han dirigerer på de store operahuse. Han er født i Lyon og uddannet i Paris, og har tidligere været chefdirigent for Orchestre Philharmonique de la Loire, Beethoven Orkestret i Bonn og symfoniorkestret i Eindhoven.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.

Berlioz Ouverture Benvenuto Cellini
En pompøs start på generalprøven blev skudt i gang med paukeslag og fuldt symfoniorkester. Salen rungede ved lyden af de kraftige strygere og blæsere. Med fuld bevægelse og passion fra Chefdirigent Marc Soustrot, var Berlioz Ouverture Benvenuto Cellini sendt ud over scenekanten, og med publikum på kanten af sæderne. Et øjebliks stilhed før celloerne indtog scenen med små korte toner på strengene, mens den dybe lyd af fløjternes klang langsomt gled ind i salen. Et romantisk tema blev opbygget, og lange fyldige toner fra violinerne ramte hjertes slag. Dynamikken var i fokus, og de mange passager var velorganiserede og til tider overholdt. En kraftig bas og blæserovergang blev underbygget med stille violinspil i kamp med fløjterne. Efterfølgende en rask passage med fuldt orkester og nærmest stressende toner fra strygerne, efterfuldt af en voldsom afslutning, afbrudt af små pauser. Alt i alt et flot og udførligt arbejde i orkesteret, der kunne mærkes ikke mindst blandt musikerne, men også blandt tilskuerne.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.

Saint-Saëns: Klaverkoncert nr. 5
Pianisten Romain Descharmes fra Frankrig antrådte scenen, og der var lagt op til en klaverkoncert med et stort og flot Steinway flygel. Komponisten betegnede selv værket som en rejse på havet, eksotisk krydret med inspiration fra mange lande og stilarter. En ro fyldte salen og en stille optakt fra orkesteret lagde an til klaverets toner. Dansende hen over klaveret, flyttede Descharmes fingrene på en let og behagelig måde. Lange toner fra orkesteret lagde bunden, mens klaverets toner fyldte salen, og man var tryllebundet på en rejse til fjerne egne af verdenen. Melodikken var i højsæde mens strygere, lange klavertoner og fagot m.fl. skabte en fortryllende stemning. Hurtigt gik det hen over klaveret, som var det en blæksprutte, der sad ved klaveret. Hastige indslag med strygere og træblæsere, blev leveret til perfektion og fantasien blev sluppet løs, fordi det i sandhed kun er ved klassisk musik at tankerne kan få frit løb. Første sats blev afsluttet med rolige toner fra klaveret og til sidst to anslag fra strygerne. Anden sats var hurtig skudt i gang med strygere på yderkanten af sæderne, med hurtige markeret stryg over strengene. Klaveret satte efter med dystre toner og indhentede efterhånden resten af orkesteret. Rolige passager og magi fyldte salen, og endnu engang var man som tryllebundet til musikken. Eksotiske toner var blandet ind over og tankerne faldt på et fjernt sted. Med orkestret i hånden tog Marc Soustrot hele publikum med på en fantastisk rejse, hvor der er flot og romantisk. En overordnet stille sats med lyse og dansende toner fra klaver og orkester. Et flyvende tema med strygere og klaver i sammenspil fyldte salen. En passioneret Descharmes ved klaveret leverede en ekstrem fremførelse med indlevelse i musikkens magi. Anden sats blev afrundet med en rolig afslutning med dybe klangtoner fra klaveret. Fuld fart over feltet i tredje sats, med aggression fra hele orkesteret, og hurtig fingerstrøg over klaveret. En fornemmelse af stress og travlhed prægede salen og tilskuerne. Et roligt fagot- og fløjtespil til et hastigt klaver, skabte modsætninger i orkestret og fangede opmærksomheden. En til tider arabisk stemning prægede musikken, med obo, fagot og andre træblæsere, underbygget af slag fra mægtige pauker i bagrunden. En helt igennem fortryllet og magisk tur, som var det Aladdin på det flyvende tæppe. En passioneret og hoppende på stolen solist, med følelse og sjæl i værket. Til sidst en optakt fra klaver efterfuldt af majestætisk afslutning på værket. En utrolig oplevelse med klaver i front, og den talentfulde franske solistpianist Romain Descharmes.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.


Foto: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.

Prokofiev Romeo og Julie Suite nr. 1 og 2
En majestætisk start med waldhorn, med overgang i slagtøj fik salen til at buldre, og blikkene rettede sig mod scenen. Gennemført intonering fra messingblæserne, der med kraftige pust blæser salen fuld af toner. Temaet bryder frem blandt bassernes markante slag og violinerne progressive strøg over strengene. En fuldt koncentreret dirigent, med sans for rytmik og melodik. Overgang til en stille percussion passage med triangel og tamburin, der bagerst i orkesteret trængte ud til publikum. Tenorsaxofon med tema skaber bløde, men dog markante toner, efterfuldt af klarinet og violin. En brat afslutning på første sats, med hurtige toner fra fuldt orkester. Hurtig start på anden sats, med fart over feltet, efterfuldt af fredsfyldte, men dog korte passager. Et flot og romantisk fløjtetema fylder salen, og tankerne svinder væk til fantasien. En ro fylder lokalet, med strygere i poetisk klang og lange toner. Afsluttende med en hektisk passage, med flere indtryk der blandes og med et markant triangelslag til slut. Klarinetterne overtager, mens harpe og basser lægger en bund. Herefter slagtøj alene i passage, med stilhed fra orkesteret, med markante slag på lilletromme og triangel. En fin afslutning på anden sats, bliver udført af fagot og obo, der med dybe klange sætter punktum. Tredje sats skaber en ro fra starten, med harpen og basserne i samspil med hinanden, efterfuldt af strygere i poetisk klang. En fred og indre ro sendes ud over scenekanten, dog afbrudt af markante markeringer fra basserne. Overordnet en stille sats med melodik og harmoni i fokus. Kraftig ansats fyldt med modspil åbner fjerde sats. Hektiske og kraftige anslag flyver ud over scenekanten. Kaos fylder salen, med de mange indtryk, og en paukeovergang til noget majestætisk giver en klump i halsen. Der afsluttes med kraftige og pompøse toner fra hele orkesteret. En suite fyldt med forskellige indtryk og en fantastisk fremførelse af Aarhus Symfoniorkester, der med hjerteblod og følelse formår at fortælle en romantisk historie.

Tak
En helt igennem gennemført generalprøve med kun enkelte fejl rundt omkring. Tak for en god koncertoplevelse med Aarhus Symfoniorkester, der som før igen leverer et produkt, der rammer ud over scenekanten og ind i publikums hjerter til evigt minde. Tak.


Anmeldelse skrevet af Peter Brandt Andersen, 2.N

Fotos er venligst stillet til rådighed af Aarhus Symfoniorkester.
Fotograf: Nikolaj Lund, Aarhus Symfoniorkester.